Dæktrykket spiller en vigtig faktor for køreegenskaberne ved bilen. Det kan have alvorlige konsekvenser ved et for lavt dæktryk, f.eks. at dækket eksploderer.
Ved kørsel med for lavt dæktryk øges kontaktfladen i mellem dækket og selve underlaget. Dækket slides derfor hurtigere. Udover det, stiger brændstofforbruget også og dækket afgiver automatisk mere varme. Der kan forekomme en enkelt undtagelse, hvor det kan være bedre at køre med et lavere dæktryk, f.eks. hvis man begiver sig ud i terræn som kræver et øget vejgreb.
Køres der med lavprofildæk betyder det enormt meget at have ekstra meget luft i dækkene – dette vil du som oftest kunne læse på siden af dækket i PSI. Men hvordan finder man så det rette dæktryk?
Det rette dæktryk vil altid stå i den enkelte bils instruktionsbog. Som hovedregel anbefaler vi altid at du bruge det dæktryk som fremgår i bilens instruktionsbog. Langt størstedelen af alle biler kører med et dæktryk på mellem 2,5-3 bar – ved lavprofildæk er det som oftest over 3 bar.