10 ting bilister gør forkert hver dag

Flere undersøgelser har henover de seneste par år kunne bevise, at en stor del af danske bilister overvurderer deres personlige evner bag rattet - Som du nok ved, klassikeren at det altid er modparten der skulle være klovnen i trafikken, når der begås en mindre fejl eller uheldet er ude. Er du måske fejlfri?

10 ting bilister gør forkert hver dag

Lær mere om hvad de fleste bilister gør forkert i hverdagens færdsel.

Flere undersøgelser har henover de seneste par år kunne bevise, at en stor del af danske bilister overvurderer deres personlige evner bag rattet – Som du nok ved, klassikeren at det altid er modparten der skulle være klovnen i trafikken, når der begås en mindre fejl eller uheldet er ude. Er du måske fejlfri? Lad os prøve at tage et nærmere kig på de typiske klassiske fejl. Hele 10 klassiske fejl som danske bilister ofte begår, har vi forsøgt at koge ned.

1. Vi kører alt for tidligt afsted om morgenen

Mange mennesker skal tidligt afsted på arbejde, så der er som oftest fuld fart på fra morgenstunden, og endda også i bilen til arbejdet, da der er tæt trafik og man helst ikke vil komme for sent. 

Hvis du skal køre i mere end fem minutter, bør du overveje at tage din jakke af, inden du sætter dig ind i bilen. Med sæde- og kabinevarme varmer lynhurtigt bilen op, så du føler dig mere fri, samtidig med at sikkerhedsselerne sidder optimalt til kroppen.

Inden du kører ud, skal du sørge for at spænde sikkerhedsselen, justere dine spejle, rat og sæde, så find den rigtige radiokanal, tjek, at din telefon er tilsluttet Bluetooth, og sørg for din GPS er opsat korrekt inden du kører afsted.

2. Vi fletter sammen for tidligt

Ved en flersporet vej der snævre sig ind til færre spor, er der mange som føler at de skal placere sig i den fortsættende bane lang tid før selve sammenfletningen finder sted. Herefter skælder bilisten ud over de mange egoister der kører forbi i overhalingsbanen og forsøger at presse sig ind ved andres nåde et lille stykke længere fremme. Og idet man så kommer frem, sørger man selvfølgelig for at ingen af de bagved kørende bilister kan komme forbi. Den enkelte bilists hensigt med at lave en tidlig indtrækning er sikkert fornuftig, men rent faktisk forkert – vognbanerne udnyttes på sit maksimale ved at de fyldes helt ud, så selve sammenfletningen sker som en slags lynlås dér hvor vognbanerne går i ét. Hvis alle udnyttede dette, ville trafikken blive langt mere flydende i hverdagen. Prøv at tænk sådan næste gang du kører ved en sammenfletning! – Nogen skal gøre det før andre. 🙂

3. Dårlig parkering

Forsøg at gøre det til en vane at bakke ind i båsen – Det er let, hurtigt og sikkert når du skal ud igen. SKAL du nu bakke ud fra en p-plads, så prøv denne strategi: Gå rundt om bilen, og se efter, om der er potentielle hindringer, der er knap så nemme at se fra førersædet. Planlæg herefter hvilken vej du føler for at bakke ud – Prøv det næste gang du skal parkere, også derhjemme.

4. Vi vælger ofte midtersporet

Trygheden ved at lægge sig i midten, hvor man ikke føler sig som hindring over for andre bilister, er blevet for stor.. Og hvorfor så det? Jo, her ligger bilisten sig jo ikke i vejen for nogen andre bilister? Svaret hertil er, jo – der skal altid trækkes ind til højre, lige så snart der skulle være plads efter en overhaling er fuldendt. 

På den måde vil vi opleve en mere glidende trafik, bedre trafiksikkerhed og en god udnyttelse af selve vejen. Opleves det at andre bilister dytter, blinker eller ligger lige i bagenden af en, skyldes det måske at man møder mange idi… derude. MEN som oftest skyldes det, at man placerer sig i den forkerte vognbane. – Tænk over det næste gang du lægger dig i midtersporet.

5. Forkert hastighed

Hvis man prøver at se bort fra dem som ikke overholder hastighedsgrænserne, så er der bestemt også frirum til forbedring hos en del, når det omhandler farten og især på motorvejene.

En hel del kører for langsomt, fordi de naturligvis stoler på speedometeret. Men dog viser reglementerne ofte lidt for meget, hvilket betyder at når du må køre 110 km/t, kører bilisten generelt langsommere end anvist. 

Et eller andet sted er det egentlig også fornuftigt nok, men det kan naturligvis være træls for andre bilister som sætter autopiloten til 110 km/t.

Det samme er gældende når vi bilister skal køre på og af motorvejen. Her bliver vi også tit forblændet, når vi skal op i flettefart , som er den fart som de andre bilister kører med på mortorvejen – altså enten 110 km/t eller 130 km/t. Og det samme er gældende når vi så vælger at køre fra motorvejen, her kører vi dog ofte med for lav hastighed inden vi rammer frakørselssporet, hvilket også vil påvirke den måske bagvedkørende som skal sænke sin hastighed.

6. Bremseevne

De fleste har lært at hjulene nødigt må blokere når vi katastrofebremser. I dagens Danmark har langt de fleste biler blokeringsfrie ABS-bremser – Pedalen skal derfor gerne helt i bund!

Bremsepedalen vil helt naturligt udløse en vibration, hvilket er helt normalt. Ved at bremse korrekt, vil man kunne forkorte bremselængden med mange og vigtige meter, som kan redde liv eller også nedsætte kollisionshastigheden væsentligt.

Du kan øve dig på katastrofebremsninger på køreteknisk anlæg – se vores kurser

7. Hold korrekt på rattet

Nutidens biler har meget komfortable sæder, og man kan hurtigt flyde rundt ligesom i sofaen derhjemme – samtidig ses det at mange lader armen ligge på armlænet og den anden på rattet. Men tror du en undvigemanøvre bliver nemt med denne holdning?

Når du kører bil, anbefales det at begge hænder er på rattet, og gerne i positionen “kvart i tre” – så er du klar på det værste. 

8. Forstå bilens vigtige funktionaliteter

Nutidens biler er spækket med moderne og innovativt udstyr, hvilket er med til at gøre det nemmere og øge sikkerheden – det kræver blot at du som bilist lære bilen at kende indenfor de første ugers tid, ellers kan det jo være ligegyldigt? Et eksempel er bilens lys, som er vigtigt at vide hvordan fungerer. På nogle biler skal der manuelt tændes for nærlyset for at få lys i baglygterne, hvilket nemt kan overses/glemmes – især hvis der er tåget, regn og lyst hvor det kræves at man har lys på. Så sørg for at tjekke en ekstra omgang, hvis vejrforholdene kan påvirke din synlighed i trafikken.

9. Vi blinker for sent

Som du sikkert ved, skal der blinkes ved vognbaneskifte for at vise, at der ønskes et skifte i positioneringen – Der skal blinkes før der laves vognbaneskifte selvfølgelig.

De fleste blinker nemlig først når der drejes eller har drejet. Dog er det for sent, hvis man reelt set skal bruge denne viden. Du kan godt flotte dig lidt i trafikken, og blinke før, under og kort efter et vognbaneskifte og være med til at øge sikkerheden i trafikken. 
I værste fald, kan det resultere i en bøde, hvis en færdselsbetjent bedømmer du ikke blinker korrekt. Du kan med fordel læse mere om færdselsregler og bøder lige her.

Prøv eventuelt det næste gang du vil skifte vognbane. 

10. Det forkerte gear 

Tro det eller ej, men ofte kører vi bilister i et alt for lavt gear. I nutidens biler vises der gearskifteindikator eller også er der som oftest automatgear i de nyere biler. Her vil du hurtigt få fornemmelsen for, at bilen naturligvis vil skifte gear et stykke tid før du selv havde skænket tanken, men også en del oftere. Et eksempel:. Du rammer ind i 80’er zonen, hvor farten “flades ud”. Her skal du meget gerne skifte til højeste gear, så der køres med så få omdrejninger som muligt – dette er med til at spare brændstof og formindsker støjniveauet – Lyder det ikke fornuftigt? Prøv det næste gang du kører ind i en 80’er zone, hvis ikke allerede du ved det.

Manuel gear kan ind imellem være lidt træls, hvis du går fra 1,2,3,4 gear osv – Derfor anbefaler vi at du går fra 1,2,4,6. gear, hvis det selvfølgelig giver mening ift. din hastighed. 

Det vil også medføre en mere behagelig kørsel med tiden for både dig og dine medpassagerer. Det absolut bedste råd er, at lære din bil at kende med tiden.

Andre artikler fra LicenseCare